Hyppää pääsisältöön

Ylen vuosi 2020

Toimintaympäristö ja strategia 2020

Toimintaympäristö vuonna 2020

Median käyttö

  • Valinnanvaraa on valtavasti, ja jokainen voi kuluttaa sisältöjä juuri sillä laitteella ja juuri silloin, kun itse haluaa. 

  • Suomalaiset luottavat uutismediaan yhä eniten maailmassa. Luottamus on kuitenkin hienoisessa laskussa, mikä noudattaa kansainvälistä trendiä jo muutaman vuoden ajalta.

  • Maailmanlaajuinen pandemia lisäsi mediankäyttöä ja ihmisten tiedon tarvetta merkittävästi.

Mediamarkkinat

  • Kansainväliset suoratoistopalvelut kasvattivat koronapandemian aikana suosiotaan, ja markkinoille lanseerataan yhä uusia palveluita.

  • Kilpailu pakottaa suomalaisen median etsimään uusia ansainnan ja yhteistyön malleja. 

  • Kilpailu esitysoikeuksista kiristyy entisestään.

Mediateknologia

  • Vuosi 2020 oli digiloikan vuosi koko maailmassa. Etä- ja hajatuotannot ottivat innovaatioloikan.

  • Nopeat 5G-verkot ja pilviratkaisut tarjoavat uusia tapoja tuottaa, jaella ja kuluttaa mediaa.

  • Lisätty todellisuus (AR) ja keinotodellisuus (VR) ovat olleet mediateknologian seuratuimpia kehitysalueita jo vuosia.

Viestinnän sääntely

  • Internet-alustojen sääntely tiukkenee monissa maissa.

  • Eduskunnan odotetaan päättävän Yle-lain muutoksesta kevään 2021 aikana.

Tuotamme arvoa ihmisille ja yhteiskunnalle

Ihmisten ajasta kilpailevia palveluja ja sisältöjä on tarjolla entistä enemmän, yhteen kokoavia medioita on yhä vähemmän. Ihmisten arvot, elämäntavat, kulttuuri ja mediankäyttö pirstaloituvat edelleen.

Ylen julkisen palvelun tehtävänä on vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria. 

Vuonna 2020 keskityimme strategian toteuttamiseen viiden painopisteen avulla, joilla haluamme parantaa asiakkaidemme eli kaikkien suomalaisten saamaa palvelua:

  1. 15–29 v. ❤️ Yle

  2. Lisää liveä ja läsnäoloa: Yle näkyy, kuuluu ja tuntuu

  3. Selitämme maailmaa paremmin

  4. Audion uudet muodot

  5. Parempi Yle juuri sinulle

Yle – Kaikille yhteinen, jokaiselle oma 

Hallintoneuvosto hyväksyi Ylen uuden strategian toukokuussa 2020.

Yleisradioyhtiön pitää olla yhteistä omaisuutta ja tuntua sitä. Samaan aikaan jokaisen pitää löytää Yleltä omanlaistaan ja itselleen sopivaa tarjontaa. Ylen pitää nykyaikaisen mediayhtiön tavoin pystyä tekemään käyttökokemuksesta henkilökohtainen.

Pitkän aikavälin tavoitteemme ovat (2021–2023)

  1. Yle tavoittaa kaikki suomalaiset – parannamme suhdettamme lapsiin ja nuoriin

  2. Yle on henkilökohtaisesti merkityksellinen ja tuottaa arvoa yhteiskunnalle

  3. Suomalaiset luottavat Yleen – Ylestä tulee moniäänisempi

  4. Ylen brändi vahvistuu 

  5. Yle on innostava työyhteisö – onnistumme ja uudistumme yhdessä

  6. Yle on vastuullisen yritystoiminnan edelläkävijä – edellytämme uusia ja kestäviä ratkaisuja itseltämme ja kumppaneilta

Uuden strategian valmisteluun osallistui useita satoja yleläisiä, ulkoisten sidosryhmien edustajia Suomen Journalistiliitosta Lukiolaisten liittoon. Suomalaisten näkemyksiä strategiatyöhön saatiin Kutsu Yle kahville -hankkeen kautta sekä yleisöpalautteen perusteella.

Haluamme tarjota parasta julkista palvelua nyt ja tulevaisuudessa

Yle oli vuonna 2020 suomalaisten mielestä luotettavin mediayhtiö. Vahva luottamus perustuu Ylen laadukkaaseen tarjontaan ja journalismin riippumattomuuteen sekä läsnäoloon ja jatkuvaan vuorovaikutukseen suomalaisten kanssa.

Yle täyttää 100 vuotta vuonna 2026. Uuden strategian avulla varmistamme kansalaisia ja yhteiskuntaa parhaiten palvelevan Ylen myös tulevaisuudessa.

Sisältö muilla kielillä