Arvomme suomalaisille 2020
Yle seuraa strategisia tavoitteitaan ja suomalaisten käsityksiä yhtiön toiminnasta säännöllisesti tehtävillä yleisötutkimuksilla.
Vuonna 2020 suomalaisten arviot Ylen yhteiskunnallisesta tärkeydestä sekä onnistumisesta julkisen palvelun tehtävässä vahvistuivat.
Ylen asiakkuustavoitteet 2020
- Tavoitamme kaikki suomalaiset (viikon aikana - tavoite 95 %) Tulos: 96 %
- Yle on henkilökohtaisesti tärkeä (tavoite 7,5/10) Tulos: 7,3
- Suomalaiset arvostavat Yleä (tavoite 8/10) Tulos: 8,4
Arvomme suomalaisille 2020
85 % suomalaisista pitää Ylen sisältöjä ja palveluja kiinnostavina
86 % suomalaisista luottaa Yle Uutisiin
60 % piti Yleä ykkösuutistoimijana Suomessa
71 % suomalaisista luottaa Yleen erittäin tai melko paljon, 21 % luottaa erittäin paljon
77 % suomalaisista kokee saavansa vastinetta Yle-verolle erittäin hyvin tai melko hyvin
arvosana 4,71 julkisen palvelun tehtävien hoidosta (asteikolla 1–6)
arvosana 4,49 suomenruotsalaisilta Svenska Ylen julkisen palvelun tehtävien hoidosta (asteikolla 1–6)
Kotimaiset sisällöt ja tiedonvälitys kriisitilanteissa koetaan tärkeiksi
Ylen tehtävistä suomalaiset kokevat erityisen tärkeäksi kotimaiset sisällöt, joita voi seurata omalla äidinkielellä sekä sen, että Yle välittää tietoa kriiseistä ja onnettomuuksista. Tärkeänä pidetään myös tiedon luotettavuutta ja sitä, että Ylen sisällöt ja palvelut löytyvät helposti.
Suomalaiset pitivät myös tärkeinä sitä, että Yle:
tarjoaa korkeatasoisia kulttuurikokemuksia kaikille tulotasosta ja varallisuudesta riippumatta
tuottaa korkeatasoisia lastenohjelmia ja palveluja lapsille
auttaa ymmärtämään paremmin Suomessa ja muualla maailmassa tapahtuvia muutoksia
Yle tarjoaa palveluja myös erityisryhmille
kohtaa monenlaisia näkemyksiä, maailmankuvia ja eri tavalla ajattelevia ihmisiä
oppii nykyaikana tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä voi kartuttaa yleissivistystä.
Enemmistö suomalaisista pitää Yleä vastuullisena ja vähintäänkin melko avoimena. Lisätietoa vastaajat toivovat muun muassa sisältöihin liittyvistä valinnoista, yhtiön toiminnasta yleensä sekä Yle-veron käytöstä.
Miten hyvin Yle on onnistunut kokonaisuutena julkisen palvelun tehtävässään 2019–2020
Suomalaisten luottamus Yleen vuosina 2019 ja 2020
Lähteet:
KMK-tutkimus 2020, Taloustutkimus
Ylen arvo suomalaisille 2020, IRO Research Oy
Ylen arvo suomenruotsalaisille 2020, IRO Research Oy