Hyppää pääsisältöön

Ylen vuosi 2020

Vuoden katsotuimmat, kuunnelluimmat ja luetuimmat 2020

Joka viikko tavoitamme 96 % suomalaisista television, radion ja verkon välityksellä. Svenska Ylen sisällöt ja palvelut tavoittavat kaikkiaan 91 % suomenruotsalaisista viikoittain.

Suomalaisten mielestä Ylen kiinnostavin palvelu on Yle TV1. Alle 45-vuotiaille kiinnostavin palvelu on Yle Areena.

Yle TV1 jälleen Suomen katsotuin tv-kanava

Television tavoittavuus kasvoi kolme prosenttia edellisestä vuodesta.

  • Tavoitimme television kautta joka viikko 77 % ja joka päivä 52 % suomalaisista.

  • Lähetimme ohjelmaa televisiossa noin 18 914 tuntia. Tästä täysin uutta ohjelmistoa oli noin 6 864 tuntia.

  • Ohjelmistosta 50 % oli kotimaista ja 89 % eurooppalaista.

  • Yle Femillä lähetimme ohjelmia noin 2 630 tuntia.

Katsotuimpia ohjelmiamme televisiossa kanavillamme olivat Yle TV1:n Linnan juhlat 2020, Yle TV2:n Tankki täyteen, Yle Teeman Kino Klassikko: Tanssii susien kanssa ja Yle Femin Murha Sandhamissa.

Sisältökokonaisuuksien osuudet television kaikista ohjelmatunneista 2020, yht. 18 914 tuntia

  1. 30% Asia
  2. 30% Draama
  3. 15% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  4. 10% Kulttuuri ja viihde
  5. 5% Urheilu
  6. 8% Lapset ja nuoret
  7. 2% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset

Yle Radio Suomi kuunnelluin koko maassa

Radion tavoittavuus laski hieman edellisestä vuodesta. Tätä selittää erityisesti työmatkaliikenteen vähentyminen koronapandemian takia.

  • Radiokanavamme tavoittivat viikoittain 51 % ja päivittäin 35 % suomalaisista.

  • Ruotsinkielisestä väestöstä tavoitimme radion avulla yli 9-vuotiaista viikoittain 90 % ja päivittäin 68 %.

  • Lähetimme radiossa noin 47 725 tuntia ohjelmaa.

  • Valtakunnallisen ohjelmiston musiikkipitoisuus oli 48 %.

  • Radio-ohjelmistamme 99 % oli kotimaista.

Kuunnelluimpia ohjelmiamme radion kanavillamme olivat Yle Radio 1:n Muistojen bulevardi, Yle Radio Suomen Iskelmäradio, YleX Aamu sekä Yle Puheen Politiikkaradio.

Sisältökokonaisuuksien osuudet radion ohjelmatunneista 2020, yht. 47 725 tuntia

  1. 55% Kulttuuri ja viihde
  2. 19% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  3. 19% Asia
  4. 5% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset
  5. 2% Urheilu
  6. 0% Draama
  7. 0% Lapset ja nuoret

Yle Areenan miljardin käynnistyksen raja meni rikki

  • Areenassa tehtiin 1 140 000 000 käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- ja tv-lähetyksiin – siis keskimäärin lähes 3,1 miljoona käynnistystä joka päivä. Käynnistykset kasvoivat edellisvuodesta 290 miljoonalla.

  • Areena tavoitti viikoittain 54 % suomalaisista.

Yle Areenassa eniten kiinnostivat Ryhmä Hau, Modernit miehet ja Logged in.

Yle Uutisten päivittyvä korona-artikkeli nousi maailman sitouttavampien artikkelien joukkoon

  • Ylen verkko- ja mobiilipalvelut tavoittivat keskimäärin 3,1 miljoonaa suomalaista kuukauden aikana. Tämä on yhteensä yli 1 456 miljoonaa käyntiä vuoden aikana.

  • Tavoitimme verkkopalveluissamme viikoittain 73 prosenttia Suomen yli 15-vuotiaista.

Luetuimmat verkkojuttumme olivat koronapandemiaan ja Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin liittyviä artikkeleita.

Ylen medioiden tavoittavuudet 2018–2020, % 15–44-v.

Kolmessa vuodessa Ylen television viikkotavoittavuus on laskenut, kun taas radion sekä verkko- ja mobiilipalvelujen tavoittavuus on noussut.

Sisältö muilla kielillä