Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Musiikin syntymäpäiväkalenteri pääkuva

Kapellimestari John Storgårds valloittaa kansainvälisen musiikkimaailman Rovaniemeltä käsin – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

Lassi Rajamaan piirros kapellimestari John Storgårdsista.
Lassi Rajamaan piirros kapellimestari John Storgårdsista. Lassi Rajamaan piirros kapellimestari John Storgårdsista. Kuva: Lassi Rajamaa John Storgårds

Helsinkiläinen kapellimestari ja viulisti John Storgårds vieraili johtamassa Lapin kamariorkesteria, kun löysi Rovaniemeltä rauhan ja rakkauden. Nyt Storgårds on tehnyt jo vuosia valloitusretkiä kansainväliseen musiikkimaailmaan Rovaniemeltä käsin ja virittänyt samalla Lapin kamariorkesterin huippukuntoon. – Kuuntele Soivassa arkistossa kapellimestari ja viulisti John Storgårds

Vuonna 2017 marraskuun 23. päivänä kapellimestari John Storgårds johti Tampere-talossa Lauri Ikosen viidennen sinfonian. Aamulehden kriitikon, Harri Hautalan mukaan Ikosen sinfoniassa on tuntuvilla teoksen syntyhetki, jatkosodan vuosi 1943:

– Teos on niukka, lyhyt, hetkellinen ja kiireinen näky maailmaan aikana, jolloin kaikesta oli pulaa, myös ajasta, joka saattoi päättyä äkillisesti. Ei Ikosen sinfonia mitään suurta musiikkia ole, mutta se on viehättävä myöhäisromanttinen pikkusinfonia, jossa on kauniita ja kevyitä sävelten tuulahduksia ja muutamia kiihkeitä purkauksia. Viimeiseksi sibeliaaniksi kutsuttu Ikonen on saanut vaikutteita Sibeliukselta lähinnä teemoissaan, ja olin kuulevinani ensiosassa jopa lyhyen viittauksen Sydämeni lauluun.

Tampere Filharmonian ja Storgårdsin tulkinta sai kriitikon kuitenkin nostamaan hattuaan:

– Vähän kömpelösti orkestroidun sinfonian saaminen kunnolla “soimaan” vaatii ensiluokkaista soittajistoa ja punnertamaan valmista kapellimestaria. Omana aikanaan Ikonen ei olisi voinut kuvitellakaan teokselleen näin lennokasta ja taitavaa esillepanoa.

Miksi Storgårds oli sitten valinnut johdettavakseen Lauri Ikosen esittämättömän ja unohdetun sinfonian?

– Storgårdsille isoisän sinfonian esitys oli tunteellinen hetki. Liikutusta oli aistittavissa, kun hän kappaleen päätyttyä osoitti kiitollisuuttaan partituurille, Harri Hautala kirjoitti kritiikissään.

”Jos minä en tätä sinfoniaa johtaisi, niin kuka sitten?”

Lauri Ikonen (1888–1966) oli kapellimestari John Storgårdsin äidinisä. Storgårds oli vähän yli 2-vuotias, kun isoisä kuoli 78-vuotiaana. Kapellimestarilla on säilynyt vain epämääräinen muistikuva, jossa hän kävelee mäkeä kohti isoisän kesäpaikkaa. Kapellimestari ei ehtinyt kysyä myöskään äidiltään tämän isästä, sillä äiti kuoli Storgårdsin ollessa 14-vuotias.

– Halusin tähän konserttiin kantaesityksen ja valitsin viidennen sinfonian. Unohdettuna kuriositeettina säveltäjältä, jolla oli isokin merkitys Suomen musiikkielämässä muun muassa Teoston perustajana, teos puolustaa paikkaansa. Ja jos minä en tätä sinfoniaa johtaisi, niin kuka sitten? Storgårds on perustellut.

Lauri Ikonen oli monipuolinen musiikkimies, säveltäjä, orkesterinjohtaja, säestäjä, musiikkikriitikko ja järjestöihminen. Vuonna 1928 hän oli mukana perustamassa Teostoa ja toimi muutaman vuoden sen toimitusjohtajana.

Ikosen kansallisromanttisista kuudesta sinfoniasta myös viimeinen, kuudes on yhä esittämättä. John Storgårdsin oli määrä johtaa kuudennen sinfonian kantaesitys Turun Filharmonisen Orkesterin konsertissa toukokuun 6. päivänä 2020. Koronapandemian rajoitusten takia konsertti jouduttiin kuitenkin perumaan.

Viulutaiteilija John Storgårds 1994.
Viulutaiteilija vuonna 1994. Viulutaiteilija John Storgårds 1994. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle John Storgårds

Ura alkaa viulistina

John Storgårds syntyi Helsingissä 20. lokakuuta 1963. Hän opiskeli viulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa ensin Esther Raition ja sitten Jouko Ignatiuksen oppilaana. Myöhemmin hän täydensi opintojaan vielä Israelissa Chaim Taubin johdolla.

Viulunsoiton ohessa Storgårds kävi Einojuhani Rautavaaran luona sävellystunneilla. Hänen sooloviulusävellyksensä ’per aspera…’ voitti kolmannen palkinnon Juhani Heinonen –sävellyskilpailussa vuonna 1984. Storgårdsin sävellysluettelosta löytyvät myös jousitrio ja puhallinkvartetto.

Storgårds aloitti uransa viulistina ja toimi konserttimestarina Helsingin Kamarijousissa vuosina 1984–1988 ja vuodesta 1989 kamariorkesteri Avantissa!, jonka perustajajäseniin hän kuului. Vuonna 1991 hän aloitti Wegelius-kamariorkesterin taiteellisena johtajana.

Takaisin Sibelius-Akatemiaan ja kapuluokalle

Vuonna 1992 Storgårds kutsuttiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan harrastajasinfoniaorkesterin, Ylioppilaskunnan Soittajien kapellimestariksi. Hän oli johtanut orkestereita jo useasti konserttimestarin paikalta, mutta tämän ensimmäisen varsinaisen kapellimestarikiinnityksen myötä kiinnostus johtamiseen kasvoi niin, että hän palasi 1993 Sibelius-Akatemiaan ja aloitti kapellimestariopinnot. Kapellimestariluokalla hänen opettajiaan olivat ensin Jorma Panula ja sitten Eri Klas.

Kapellimestariopintojensa ohessa Storgårds toimi vuosina 1994-1996 Ruotsin radion sinfoniaorkesterin vierailevana konserttimestarina.

Keväällä 1997 hän suoritti Sibelius-Akatemiassa kapellimestaridiplomin erinomaisin arvosanoin.

Säveltäjä Kaija Saariaho ja viulisti John Strogårds vuonna 1997.
Säveltäjä Kaija Saariaho ja John Storgårds vuonna 1997 viulistin omassa tv-showssa "Musik, mitt herrskap! - Musiikkia, hyvät katsojat!" Ohjelmasarja sai television parhaan musiikkiohjelman Venla-palkinnon 1999. Säveltäjä Kaija Saariaho ja viulisti John Strogårds vuonna 1997. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle John Storgårds

Koti löytyy Lapista

Storgårds oli tehnyt ensimmäisen vierailunsa Rovaniemelle jo vuonna 1991, mutta saatuaan kiinnityksen Lapin kamariorkesterin taiteelliseksi johtajaksi 1996 hänet nähtiin kaupungissa usein.

– Asuin noina vuosina aina Cumulus-hotellissa ja siitä muodostuikin minulle yksi tärkeimmistä paikoista Rovaniemellä. Aina kun tulin Rovaniemelle ja Cumulukseen, minut toivotettiin tervetulleeksi kotiin, Storgårds on muistellut alkuaikojaan napapiirillä.

Työskentely Lapin kamariorkesterin kanssa nosti Storgårdsin kapellimestarin taidot hänen viulisminsa tasolle. Hänen tarkoituksenaan oli kehittää Lapin kamariorkesterista pohjoinen vastine Avantille! Hän rakensi mielikuvituksellisia konserttiohjelmia, jotka sisälsivät musiikkia keskeisen ohjelmiston ulkopuolelta.

– Lapissa olen päässyt toteuttamaan sitä seikkailullista puolta, villiä uuden etsimistä, jota hain nuorena kun lähdin Avantiin!.

Lopullisesti kapellimestarista tuli rovaniemeläinen, kun hän löysi Lapista rakkauden ja perusti perheen. Johnin ja Kati-vaimon lisäksi perheeseen kuuluu kaksi poikaa.

Valloitusretkiä maailmalle Rovaniemeltä käsin

1990-luvulta lähtien ura kapellimestarina on vienyt John Storgårdsia Rovaniemeltä käsin eri puolille Suomea, Eurooppaa ja maailmaa. Suomessa Storgårds on toiminut muun muassa Tapiola Sinfoniettan kapellimestarina 2001–2003, Tampere Filharmonian ylikapellimestarina 2006–2009 ja Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina 2008–2015.

John Stodgårds
John Storgårds toimi Helsingin kaupunginorkesterin 12. ylikapellimestarina vuodet 2008-2015. Syksyllä 2011 HKO siirtyi hänen johdollaan Finlandia-talosta vastavalmistuneeseen Musiikkitaloon. John Stodgårds Kuva: Helsingin kaupunginorkesteri john storgårds

Kesällä 2005 Storgårds teki menestyksekkään debyytin Lontoon Proms-konsertissa BBC:n sinfoniaorkesterin johtajana. Vuodesta 2012 hän on toiminut Philharmonic Orchestran päävierailijana Manchesterissa ja levyttänyt orkesterin kanssa sekä Sibeliuksen että Nielsenin sinfoniat.

Vuoteen 2005 osui myös debyytti St. Paul Chamber Orchestran kapellimestarina, joka aloitti Storgårdsin lukuisat vierailut Pohjois-Amerikkaan. Hän on johtanut Yhdysvalloissa ja Kanadassa muun muassa sellaisia kuuluisia orkestereita kuin New York Filharmonikot, Bostonin, Clevelandin, Chicagon, Detroitin, Toronton, Montrealin, Cincinnatin, ja Minnesotan sinfoniaorkesterit. Vuoden 2015 tammikuussa Storgårds aloitti Ottawassa National Arts Centre Orchestran päävierailijana.

Storgårds on jatkanut vierailujaan myös eri puolille Eurooppaa, missä hän on johtanut muun muassa Leipzigin Gewandhaus –orkesteria, Dresdenin Staatskapellea, Münchenin kamariorkesteria ja filharmonikkoja sekä esiintynyt viulistina muun muassa Wienin Tonkünstler-orkesterin solistina.

Kansainvälisen kapellimestarin henkireikä on koti Rovaniemellä. Siellä Storgårds rauhoittuu:

– Työni on matkustamista ja tuhansien ihmisten tapaamista. Sen vastapainoksi on tärkeä päästä luonnonrauhaan aina kun se vain on mahdollista. Rovaniemellä luonto on aivan kivenheiton päässä, se on minulle tärkeää.

John Storgårds och Sebastian Fagerholm tittar i ett partitur.
Syksyn 2017 tapaus oli Sebastian Fagerlundin (oikealla) Höstsonaten-oopperan kantaesitys Suomen kansallisoopperassa. Höstsonaten on yksi niistä monista oopperoista, jotka John Storgårds on johtanut Kansallisoopperassa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla. John Storgårds och Sebastian Fagerholm tittar i ett partitur. Kuva: Pekka Hako Yle Fem,Sebastian Fagerlund,John Storgårds,dokumenttiohjelmat

Riemuvuosi 2011: Helsinkiin Musiikkitalo, Rovaniemelle Korundi

Elokuun viimeisenä päivänä vuonna 2011 Suomen musiikinhistoriassa kääntyi uusi lehti. John Storgårds johti silloin Helsingin kaupunginorkesteria sen ylikapellimestarina Helsingin uuden Musiikkitalon avajaiskonsertissa.

Vielä samana syksynä Storgårds sai toisen samanlaisen tehtävän; hän vei Lapin kamariorkesterin Korundiin, Rovaniemen uuteen kulttuuritaloon.

– Korundista ei voi olla kuin onnellinen, jatkuvasti, Storgårds on iloinnut.

Vuonna 2013 Lapin kamariorkesteri sai osakseen kansainvälistä huomiota, kun orkesterin tanskalaisen säveltäjän, Vagn Holmboen kamarimusiikkia sisältänyt äänilevy pääsi ehdolle kilpailemaan Gramophone-lehden levypalkinnosta.

– Levytyksemme sisältävät hyvää musiikkia, hyvin esitettynä ja hyvin äänitettynä ja ne on tehty laajalevikkiselle levy-yhtiölle. Meistä ollaan nyt kiinnostuneita myös Suomen rajojen ulkopuolella ja se on uutta, Storgårds on todennut.

Kapellimestarin mukaan tärkeä tekijä Lapin kamariorkesterin kehittymiselle on myös sen kannustava, kiitollinen ja avarakatseinen kotiyleisö. Storgårds näyttääkin tulleen Lappiin jäädäkseen:

– Lapin kamariorkesteri on minulle elämäntehtävä. Ei tätä voi jättää kesken. Olemme sopineet, että jatkamme niin kauan kuin sekä orkesteri että minä olemme sitä mieltä.

John Storgårds johtaa Lapin kamariorkesteria 2013.
John Storgårds harjoittaa Lapin kamariorkesteria Korundissa 2013. John Storgårds johtaa Lapin kamariorkesteria 2013. Kuva: Jorma Honkanen / Yle John Storgårds

Musiikin syntymäpäiväkalenterin kuvittaja Lassi Rajamaa on Sibelius-Akatemian rehtori emeritus ja Rondo-lehden kuvakolumnisti.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva.
Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva. pilapiirrokset,Lassi Rajamaa

Lähteet ja linkit
CM Artists New York: John Storgårds.
Hautala, Harri: Jatkosodan muisto soi Tampereella: Kapellimestarin isoisän sävel sai odottaa 74 vuotta ensiesitystä. Aamulehti 23.11.2017.
Hautala, Harri: Kapellimestari liikuttui isoisänsä sinfonian ensiesityksessä. Aamulehti 24.11.2017.
Konzertdirektion Schmid: John Storgårds.
Kotisivut: John Storgårds.
Luonto on Rovaniemellä kivenheiton päässä. Kapellimestari John Storgårdsin haastattelu. Rovaniemen kaupungin tiedotuslehti 2/ 2012.
Siivikko, Jarmo: Kapellimestari Storgårds Lapista: Harvassa paikassa näin innostava ja kiitollinen yleisö. Yle uutiset 9.1.2014.
Tiikkaja, Samuli: John Storgårds on orkesterin luottovahti. Helsingin Sanomat 20.10.2013.
Wikipedia: John Storgårds.
Wikipedia: Lauri Ikonen.
Yle uutiset: John Storgårds.

Katso ja kuuntele
Radion sinfoniaorkesteri, joht. John Storgårds ja solisti Darren Acosta, pasuuna. Joseph Haydn: Sinfonia nro 96 "Ihme". Jukka Tiensuu: Suuna, pasuunakonsertto (kantaesitys, Ylen tilaus). Béla Bartók: Konsertto orkesterille. Musiikkitalo 11.1.2019.

John Storgårds johtaa 11.1.2019 Radion sinfoniaorkesterin konsertin, jossa kuullaan Joseph Haydnin sinfonia nro 96, Béla Bartókin konsertto orkesterille ja Ylen tilaama Jukka Tiensuun pasuunakonsertto.
Haastattelussa Storgårds kertoo mm. yhteistyöstä RSO:n kanssa, omista työkuvioistaan ja konsertin teoksista.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. John Storgårds, sol. Golda Schultz, sopraano. Ernest Pingoud: Suurkaupungin kasvot, W. A. Mozart: konserttiaariat ”Misea, dove son” K369 ja ”Vado, ma dove, o dei” K583 sekä aarian ”Non piu di fiori” oopperasta La Clemenza di Tito ja John Adams: City Noir. Musiikkitalo 1.3.2017.

Kapellimestari John Storgårds piipahti Kantapöydän haastattelussa Musiikkitalon kahvilassa 28.1.2015.

Sakari Oramo och John Storgårds talar om Musikhuset 23.2.2012. Det har varit en lång och knagglig väg för Musikhuset i Helsingfors. Initiativet till ett musikhus kom redan 1992. Huset har debatterats och kritiserats mycket efter det.

Kommentit