Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Musiikin syntymäpäiväkalenteri pääkuva

Konserttimestari Tero Latvala harrastaa hevosia ja arvoviuluja – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

Lassi Rajamaan piirros viulisti Tero Latvalasta.
Lassi Rajamaan piirros viulisti Tero Latvalasta. Lassi Rajamaan piirros viulisti Tero Latvalasta. Kuva: Lassi Rajamaa Tero Latvala

Viulisti Tero Latvala osaa yllättää; Kansallisoopperasta nuori konserttimestari vaihtoi Tapiola Sinfoniettaan, mistä siirtyi Lappeenrannan kaupunginorkesteriin. Lappeenrannan jälkeen hän keikkaili Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Helsingissä, kunnes palasi Oopperaan. Uusin kiinnitys Latvalalla on Lohjan kaupunginorkesteriin. Konserttimestarien konserttimestarilla on varaa valita.

Tero Latvalalla ja Ernst Fabritiuksella, 1800-luvun loppupuolen suomalaisella viulutaiteilijalla, on viulunsoiton lisäksi toinen yhteinen intohimo: hevoset. Siinä missä Fabritius aikanaan luopui urastaan konsertoivana taiteilijana ja omistautui hevosille, Latvala jatkaa konserttimestarina, solistina, kamarimuusikkona ja liidaajana - ja omistaa maailmanluokan hevosen.

”Se keskittyy ja suorittaa, tekee ihan mitä pyydetään…”

Tamma Quasilento – tuttavallisemmin Lyyli - on ollut Tero Latvalan omistuksessa aina, varsasta asti. Valmentaja ja ratsastaja Susanna Rautanen, jonka tallissa Latvalan tamma on ollut hoidossa, on kuvaillut Lyyliä:

– Se on kotona kärsimätön: eikö palveluskunta jo toimi, missä on viihdykkeet ja ruoka. Kisapaikoilla sen asenne on toinen. Se keskittyy ja suorittaa, tekee ihan mitä pyydetään.

Tero Latvalan Lyyli-varsasta on kasvanut maailmanluokan urheiluhevonen. Lyyli on voittanut lukuisia nuorten hevosten kisoja kotimaassa ja osallistunut myös kansainvälisiin kilpailuihin.

Samalla kun urheiluhevonen on omistajalleen rakas lemmikki, se on aina myös sijoitus ja rahareikä. Susanna Rautanen on arvioinut, että Lyylin kaltaisen tamman arvo on vähintään 150 000–200 000 euroa ja että aktiivisesti kilpailevan hevosen kustannukset ovat vuodessa noin 20 000 euroa.

Rautanen on kertonut myös Tero Latvalan ja Lyylin herkästä suhteesta:

– Tero sanoo, että Lyyli on Taitelija. Ne kaksi ymmärtävät toisiaan, sillä Terokin on taiteilija, viulisti.

Konserttimestariksi jo nuorena

Tero Latvala (syntynyt 24. syyskuuta 1966) aloitti viulunsoiton 7-vuotiaana Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla Leena Siukonen-Penttilän oppilaana. Myöhemmin hän jatkoi viuluopintojaan Akatemian solistisella osastolla ensin Ari Angervon ja sitten Tuomas Haapasen johdolla.

Tapiola Sinfonietta harjoittelee noin vuonna 1990.
Tero Latvala konserttimestarina Tapiola Sinfoniettassa 1990-luvulla. Tapiola Sinfonietta harjoittelee noin vuonna 1990. Kuva: Tapiola Sinfonietta Tero Latvala

Latvalan ura suomalaisten orkesterien luottokonserttimestarina alkoi 1988, kun hänet vain 22-vuotiaana pestattiin Suomen Kansallisoopperan orkesterin toiseksi konserttimestariksi.

Pari vuotta myöhemmin, 1990 kapellimestari Jukka-Pekka Saraste perusti Suomalainen Kamariorkesterin, jonka soittajat poimittiin käsin suomalaisten orkesterien eturiveistä. Kamariorkesterin muusikot olivat konserttimestareita, äänenjohtajia, johtavia pedagogeja ja tunnettuja vapaita taiteilijoista. Tero Latvalasta tuli yksi Sarasteen orkesterin konserttimestareista.

Syksyllä 1990 Latvala siirtyi Kansallisoopperasta Tapiola Sinfoniettan ensimmäiseksi konserttimestariksi. Tapiolassa hän sekä soitti konserttimestarina, esiintyi solistina ja välillä myös liidasi eli johti orkesteria konserttimestarin paikalta.

Mozart, Wolfgang Amadeus: Serenade No 5 D-duuri K. 204: II. Andante moderato. Tapiola Sinfonietta, joht. Jean-Jacques Kantorow, sol. Tero Latvala, viulu.

Tammikuussa 2002 Espoo muisti Latvalaa myöntämällä hänelle kaupungin taidepalkinnon.

Samana vuonna 2002 Latvala aloitti uransa Sibelius-Akatemian viulunsoiton opettajana. Ura pedagogina on jatkunut ja nykyään Tero Latvala toimii Taideyliopistossa jousisoitinten ja kamarimusiikin orkesterikoulutuksen lehtorina.

Tero Latvala (oikealla) on ollut Tuomas Haapasen (vasemmalla) oppilas.
Tero Latvala ja vanha opettajansa Tuomas Haapanen menossa kuuntelemaan Sibelius-viulukilpailun alkueriä syksyllä 2015. Tero Latvala (oikealla) on ollut Tuomas Haapasen (vasemmalla) oppilas. Kuva: Sandra Saulo/YLE tuomas haapanen

”Viekö viulu soittajaa vai toisin päin…”

Viulupiireissä Tero Latvala tunnetaan myös hänen perehtyneisyydestään arvoviuluihin. Kun kalliit arvosoittimet ovat karanneet jo täysin suomalaisten soittajien ulottuvilta, muun muassa Suomen Kulttuurirahasto, OKO-pankki ja Cremona-säätiö lainaavat omistamiaan arvosoittimia muusikoille määräajoiksi.
Jo Tapiola Sinfoniettan konserttimestarina Latvala pääsi soittamaan arvoviululla, kun Tapiola-ryhmä on lainasi Gaglianonsa orkesterin konserttimestarille.

– Soitin on lupauksia herättävä, Latvala hymyili saadessaan Gaglianon käsiinsä.

Hän piti sitä loistavana kamarimusiikki- ja resitaalisoittimeksi, joka sopi erinomaisesti sinfoniaorkesterin konserttimestarille.

– Nyt alkaa viulun sisäänajo ja tulevaisuus näyttää, viekö viulu soittajaa vai toisin päin.

Viime vuodet Tero Latvala on soittanut M. Goffrillerillä, arvoviululla, jonka hän on saanut käyttöönsä edesmenneen kapellimestari Paavo Berglundin viulukokoelmasta.

Konserttimestarien konserttimestari

Syksyllä 2004 Tero Latvala siirtyi Suomen pienimmän sinfoniaorkesterin, Lappeenrannan kaupunginorkesterin ykköskonserttimestariksi. Orkesterin taiteellisena johtajana toimi tuolloin Tibor Bogányi.

Kymmenen vuotta myöhemmin 2014 Latvala jätti Lappeenrannan ja on toiminut sen jälkeen pidempiä ja lyhyempiä aikoja konserttimestarina muun muassa Turun, Tampereen, Lahden ja Helsingin kaupunginorkestereissa.

viulutaiteilija Tero Latvala
Syksyllä 2015 Tero Latvala toimi Ylen radiolähetysten asiantuntijana kansainvälisessä Jean Sibelius -viulukilpailussa. "Mietin koko ajan, miten tästä voi saada paremman”, hän avasi tapaa, jolla kuunteli kilpailuesityksiä. viulutaiteilija Tero Latvala Kuva: Yle/Johanna Kannasmaa tero latvala

Vuonna 2019 konserttimestari Petteri Iivosen siirryttyä Suomen Kansallisoopperasta Pariisin oopperan konserttimestariksi Latvala palasi kaudeksi 2019–2020 Kansallisoopperaan.

Elokuussa 2020 Latvala kiinnitettiin Lohjan kaupunginorkesterin uudeksi konserttimestariksi ja orkesterin jousikvartetin primakseksi. Tätä ennen Lohjan orkesteri oli kärsinyt pitkään taloudellisesta ahdingosta, mutta syksyllä 2020 myötätuuli oli alkanut jälleen puhaltaa. Tero Latvalan kanssa uutena Lohjalla aloitti myös uusi kapellimestari, Kamus-kvartetista tunnettu viulisti Jukka Untamala.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin kuvittaja Lassi Rajamaa on Sibelius-Akatemian rehtori emeritus ja Rondo-lehden kuvakolumnisti.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva.
Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva. pilapiirrokset,Lassi Rajamaa

Lähteet ja linkit
Arvoviulu Tapiola Sinfoniettalle. Helsingin Sanomat 20.8.2002.
Encanto – Wau! 7.6.2014.
Härkönen, Leena: Tero Latvala konserttimestariksi Lappeenrantaan. Helsingin Sanomat 21.9.2003.
Lehtonen, Tiina-Maija: Konserttimestarien konserttimestari Tero Latvala. Yle klassinen 21.11.2015.
Tapiola Sinfoniettan historiaa.
Lohjan kaupunginorkesteri.
Saulo, Sandra: Riikan vlogi: Tero Latvala kertoo välierissä soitettavista humoreskeista. Yle klassinen 26.11.2015.
Suomalainen Kamariorkesteri.
Tero Latvalan viulu soi nyt ensimmäisenä – "Yhteinen maalimme on, että kaupunginorkesteri koetaan Lohjalla ja Länsi-Uudellamaalla entistäkin tärkeämmäksi". Länsi-Uusimaa 7.6.2020.
Tiikkaja, Samuli: Konserttimestarin läksiäiset. Helsingin Sanomat 18.4.2004.
Torvinen, Sari: Tämä Lyyli ei lähde pikkurahalla – Susanna Rautasen itsetietoinen ratsu valmis MM-kisoihin. Aamulehti 13.9.2016.
Wikipedia: Tero Latvala.

Katso ja kuuntele
Pärt, Arvo: Tabula rasa: I Ludus (Con moto). Tapiola Sinfonietta, joht. Jean-Jacques Kantorow, sol. Jan Söderblom, Jouko Laivuori ja Tero Latvala.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. Mikko Franck, sol. Alina Pogostkina, vulu. Ohjelmassa mm. Sergei Prokofjevin viulukonserton nro 1 ja Claude Debussyn Images. Toimittaja Riikka Holopaisen vieraana väliajalla mm. Tero Latvala. Musiikkitalo 11.2.2016.

Kommentit