Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Musiikin syntymäpäiväkalenteri pääkuva

Räiskyvä oopperadiiva Karita Mattila jatkaa voittokulkuaan – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

Lassi Rajamaan piirros oopperalaulaja Karita Mattilasta.
Lassi Rajamaan Eugène Delacroix’n Vapaus johtaa kansaa -maalausta mukailevassa piirroksessa Karita korvaa Ranskan vallankumouksen kansallissymbolin Mariannen. Lassi Rajamaan piirros oopperalaulaja Karita Mattilasta. Kuva: Lassi Rajamaa Karita Mattila,Lassi Rajamaa

Oopperalaulaja Karita Mattilan kansainvälinen ura sai lentävän lähdön Cardiffin laulukilpailuista 1983. Räiskyvästä temperamentistaan ja armottomasta työmoraalistaan tunnettu rakastettu diiva jatkaa voittokulkuaan maailman oopperalavoilla ja valmistautuu 60-vuotisjuhliinsa.

Sopraano Karita Mattila ponnahti suomalaisten tietoisuuteen voittamalla Lappeenrannan laulukilpailujen naisten sarjan loppiaisena 1981.

Koko laulumaailman tietoisuuteen 23-vuotias Karita ponnahti kaksi vuotta myöhemmin, kun hän voitti Walesin BBC:n ensi kertaa järjestämän kansainvälisen Cardiffin laulukilpailun.

Maatalon tyttö Perniön Ketunpyölistä

Karita Mattila syntyi Somerolla 5. päivänä syyskuuta 1960. Karitan lapsuudenkoti oli maatila Perniön Ketunpyölissä. Vanhemmat harrastivat kuorolaulua, kotona oli piano ja kitara, joita isä soitteli korvakuulolta.

Karita oli lapsena urheilullinen. Hän pelasi jääkiekkoa, jalkapalloa ja lenkkeili.

Pianotunnit Karita aloitti 9-vuotiaana ja 15-vuotiaana hän otti sivuaineekseen laulun. Laulunopettaja Matti Pelo osasi ohjata murrosikäistä tyttöä, ja Karita sai huomata, kuinka laulutunneista oli hänelle hyötyä. Hänen äänensä kasvoi, mutta sen voima myös ujostutti nuorta tyttöä.

Karita oli hyvä koulussa, ja rehtori olikin hieman harmissaan, kun kuuden laudaturin ylioppilas halusi koulun jälkeen Sibelius-Akatemiaan.

Cardiffin voitto laukaisi kansainvälisen uran

Sibelius-Akatemiassa Karitan laulunopettajaksi tuli legendaarinen Liisa Linko-Malmio.

Cardiffin voitto toi Karitalle kansainvälisiä debyyttejä. Cardiffin jälkeen hän valmistui Sibelius-Akatemiasta, debytoi Kansallisoopperassa Mozartin Figaron häiden kreivittärenä ja muutti pian Lontooseen.

Lontoossa hän jatkoi lauluopintojaan maineikkaan, unkarinjuutalaisen Vera Rózsan johdolla, ja Rózsasta tulikin Karitan luottohenkilö. Rózsan oppilaita olivat mm. sellaiset kuuluisuudet kuin Dame Kiri Te Kanawa, Lucia Popp ja Ileana Cotrubaș.

Uransa alkuvaiheessa Mattila oli tunnettu lähinnä Mozart-laulajana, vaikka hän lauloi myös italialaista ja saksalaista lyyristä ohjelmistoa. Esiintyminen Richard Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajien Evana Brysselissä ja Münchenissä 1980-luvun puolivälissä antoi viitteitä isommasta ja dramaattisemmasta äänestä.

sopraano, oopperalaulaja
Karita Mattila vuonna 2016. sopraano, oopperalaulaja Kuva: Antti Haanpää / Yle Karita Mattila

New Yorkin Metropolitanin debyyttinsä Karita teki Franco Zeffirellin ohjaamassa ja James Levinen johtamassa W.A. Mozartin Don Giovannissa 1990. Karita lauloi Donna Elviran osan.

Karita on kertonut, kuinka hän viisi vuotta myöhemmin löysi oman äänensä ja lavapreesenssinsä Wagnerin Mestarilaulajien Evana:

– Kun lauloin Evan roolin Metropolitanissa Jimmy Levinen johdolla 1995, yllätin itseni sillä, mitä pystyin tekemään lavalla sekä äänellisesti että näyttämöllisesti.

Karita Mattila on laulanut New Yorkin, Bostonin, Los Angelesin, Lontoon, Berliinin ja Wienin filharmonikkojen, Milanon La Scalan orkesterin, BBC:n sinfoniaorkesterin, Ranskan eri orkestereiden ja Ruotsin radion sinfoniaorkesterin solistina. Hänen levynsä ovat Suomen myydyimpiä klassisen musiikin levyjä.

Karitan paljas povi kohautti Metropolitanissa

Karita Mattila on kotonaan Leoš Janáčekin oopperoiden Jenufan ja Katja Kabanovan vahvoissa naisrooleissa.

Kriitikot ovat myös ylistäneet Karitaa Richard Straussin Salomen nimiroolissa. Ensimmäisen kerran hän esitti Salomen Pariisin Châtelet-teatterissa 2003. Vuotta myöhemmin hän teki roolin Metropolitanissa ja palasi Salomeksi vielä uudestaan 2008.

Metropolitanissa Karitaa jännitti aluksi, tulisiko konservatiiviselta amerikkalaisyleisöltä buuauksia Salomen alastomuudesta. Ei tullut. Yleisö ymmärsi, että kyse oli rohkeasta roolitulkinnasta, jollaista kukaan ei ollut aiemmin tehnyt. Yhdeksän minuutin mittaisen Seitsemän hunnun tanssin – jonka lopussa Salome oli hetken povi paljaana - ja vaikean aarian päätteeksi Karita Mattila sai valtavat suosionosoitukset.

Myös Suomessa herättiin sopraanomme Metropolitanissa saamaan hurjaan suosioon ja ylistävään kritiikkiin, mutta päällimmäiseksi uutisoinnissa nousi Karitan paljas povi. Tähän kohuun Lassi Rajamaa viittaa Musiikin syntymäpäiväkalenterin piirroksessaan. Lassin Eugène Delacroix’n Vapaus johtaa kansaa -maalausta mukailevassa piirroksessa Karita korvaa Ranskan vallankumouksen kansallissymbolin Mariannen. Marianne symboloi ranskalaisille ennen kaikkea vapautta ja järkeä.


Richard Wagnerin Valkyyria, 1. näytös, RSO, joht. Hannu Lintu, sopraano Karita Mattila, tenori Simon O'Neill, ja basso Mika Kares, 2016.

Ero ja Twitter

Räiskyvästä temperamentistaan ja armottomasta työmoraalistaan tunnettu oopperasopraano on asunut jo pitkään Floridassa, minne hän muutti entisen aviomiehensä ja managerinsa Tapio Kuneisen kanssa. Pariskunta erosi vuoden 2019 alussa.

Eron jälkeen Karita on noussut usein otsikoihin, sillä hän on alkanut käyttää vilkkaasti sosiaalista mediaa. Hän kommentoi Twitter-tilillään sekä ajankohtaisia asioita että naisten asemaan liittyviä teemoja.

Katso ja kuuntele

Covid fan tutte
Suomen kansallisoopperan syksyn 2020 avaus, ajankohtainen satiirinen ooppera Covid fan tutte. Minna Lindgren on tehnyt koronakeväästä oopperan ja taiteilijoiden kannalta uuden libreton W.A. Mozartin oopperaan Cosi fan tutte. Rooleissa mm. Karita Mattila, Miina-Liisa Värelä, Tommi Hakala, Johanna Rusanen-Kartano, Tuomas Katajala, Waltteri Torikka ja Sanna-Kaisa Palo. Musiikinjohto Esa-Pekka Salonen. Ohjaus Jussi Nikkilä.

Puoli seitsemän
Uutisankkuri Tommy Fränti yllätti Karita Mattilan ruusukimpulla 1.9.2020.

Karita Mattila Olavinlinnassa 2020
Sopraano Karita Mattila ja Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellinen johtaja, kapellimestari ja pianisti Ville Matvejeff esittävät ooppera-aarioita, suomalaisia lauluja ja schlagereita Olavinlinnan kesäkonsertissa 25.6.2020.

Myrskyluodon Maija
Karita Mattila, Apocalyptica ja Hannu Linnun johtama Radion sinfoniaorkesteri esittävät Lasse Mårtensonin sävellyksen Myrskyluodon Maija. Sinun tarinasi - Yle 90 vuotta. Musiikkitalo 10.9.2016.

Muistoja Lappeenrannan laulukilpailuista vuodelta 2002.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin kuvittaja Lassi Rajamaa on Sibelius-Akatemian rehtori emeritus ja Rondo-lehden kuvakolumnisti.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva.
Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva. pilapiirrokset,Lassi Rajamaa

Lähteet ja linkit
Kinnunen, Raila: Karita Mattila - Korkealta ja kovaa, WSOY, 2016.
Lehtonen, Tiina-Maija & Tarpila, Laila: Sopraano Karita Mattila ei päässyt palaamaan kotiin USAhan ja juoksee nyt juoksumatolla Turussa – Taiteilija koronakeväänä 2020. Yle klassinen 26.3.2020.
Matheopoulos, Helena: Diva - The New Generation - The Sopranos and Mezzos of Decade Discuss Their Roles, Northern University Press, 1998.
Palkisto, Janne: Näistä levyistä en luovu: Suoraan tunteisiin - sopraano Karita Mattila, Yle Areena, 2019.
Tähtivaara, Sarianne ja Hopi, Anne: Oopperatähti Karita Mattila jätti avioerohakemuksen yhdessä miehensä kanssa – 27 vuoden avioliitto ohi, IL, 2019.
Kanerva, Arla: Twitter pelasti Karita Mattilan eron jälkeen: Tähtisopraano julkaisee nyt meikittömiä kuvia ja kutsuu tuntemattomia kotiinsa, HS 2019.
Hopi, Anna: Vastaeronnut Karita Mattila sauhuaa ikäsyrjinnästä pikkutopissa ilman meikkiä: "Tältä näyttää 58-vuotias sopraano!”, IL, 2019.
Högmander, Visa: Rohkea alastonkohtaus nousi otsikoihin – Karita Mattila laittoi suomalaismedian boikottiin, MTV Uutiset, 2016.
RSO Musiikkitalossa: Hannu Lintu ja Karita Mattila keskustelevat. Video, Yle Areena 2016.