Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Musiikin syntymäpäiväkalenteri pääkuva

Säveltäjä Lotta Wennäkoski menestyy maailmalla – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

Lassi Rajamaan piirros säveltäjä Lotta Wennäkoskesta.
"Perhosen voima." Lassi Rajamaan piirros säveltäjä Lotta Wennäkoskesta. Lassi Rajamaan piirros säveltäjä Lotta Wennäkoskesta. Kuva: Lassi Rajamaa Lotta Wennäkoski,pilapiirrokset,Lassi Rajamaa

Säveltäjä Lotta Wennäkoskella on viime vuosina pitänyt kiirettä. Sävellystilauksia on kotimaassa riittänyt ja hanat ulkomaille aukesivat erityisesti, kun BBC:n sinfoniaorkesteri vuonna 2017 tilasi teoksen Promien päätöskonserttiin.

Syntymäpäiväkalenterin kuvittaja Lassi Rajamaa on nähnyt säveltäjä Lotta Wennäkoskessa (8. helmikuuta 1970 Helsinki) perhosen voiman. Nimi viittaa Wennäkosken samannimiseen kuoroteokseen, joka kantaesitettiin Vantaan musiikkiopiston 50-vuotisjuhlassa 2014. Teosta on kuvailtu leikkisäksi, vauhdikkaaksi ja haastavaksi.

Perhosen voima on jatkanut vilkasta elämäänsä ja on mm. osallistunut Naiskuoro Ilonan ohjelmistossa Kansainvälisen Grieg -kuorofestivaalin kilpailuun 2018.

Miten sävellykset syntyvät?

Lotta Wennäkoski on kertonut säveltämisen alkaneen puoliksi vahingossa, kun hänen ystävänsä Kallion lukion ajoilta pyysivät säveltämään musiikin Yleisradiossa esitettävään kuunnelmaan. Tuolloin Lotta opiskeli musiikin teoriaa Sibelius-Akatemiassa. Parin vuoden kuluttua pääaine vaihtui sävellykseksi.

Kysymykseen kuinka sävellyksesi syntyvät, Lotta Wennäkoski on vastannut, että yleensä on joku idea, jonka haluaa tuoda esille.

– Teoksen musiikillisen muodon hahmotteleminen on vaikeinta ja sitä voi verrata leipomiseen; on idea, resepti, jonka mukaan ainekset järjestetään ja joista sävellys muovataan. Sävellys syntyy mielikuvasta, jota sitten lähdetään kehittelemään.

Wennäkoski kertoo ihailevansa runoilijoita, ja saakin runoista välillä innoitusta sävellyksiinsä. Ei olekaan siis ihme, että häntä kutsutaan säveltäjänä usein lyyrikoksi.

Itse Wennäkoski kommentoi tekevänsä modernia nykymusiikkia.

– Kaikenlaisesta äänetuottamisesta on tullut säveltäjälle tavallista käyttömateriaalia. Pidän orkesterista löytyvistä hälyistä ja erikoisista soittotavoista.

Uran huippuhetki Lontoossa

Suurimman mediahuomion urallaan Lotta Wennäkoski sai Lontoossa, kun BBC:n sinfoniaorkesterin tilausteos Flounce soi Promien päätöskonsertissa 2017.

Lotta Wennäkoski perheineen.
Lotta Wennäkoski perheineen Royal Albert Hallissa. Lotta Wennäkoski perheineen. Kuva: Janne Palkisto/Yle Lotta Wennäkoski,Proms-festivaali

Katso näyte Flouncesta:

Säveltäjä itse epäilee, että orkesteri halusi tilata uuden teoksen, koska se oli soittanut Sibeliuksen 150-syntymäpäivänä 2015 Wennäkosken huilukonserton, teoksen Soie.

Huilukonserton tilasi alun perin Radion sinfoniaorkesteri vuonna 2009 ja samainen huilukonsertto tulee soimaan maaliskuussa 2019 Amsterdamin Concertgebouwssa.

Maaliskuun alussa Wennäkosken orkesteriteos Hava saa ensiesityksensä Yhdysvalloissa, kun Seattlen orkesteri esittää teoksen kapellimestari Dima Slobodenioukin johdolla.

Maaliskuussa taas Suomen ensiesityksensä saa vuonna 2018 valmistunut kamarimusiikkiteos Hele Tampere-talossa.

"Olen tässä työssä ihan pätevästi, kyselemättä"

Tampere-talon konsertti on naissäveltäjien juhlakonsertti, joka kunnioittaa Minna Canthin elämäntyötä. Lotta Wennäkoski onkin saanut lukuisia kertoja vastata kysymykseen, minkälaista on olla naissäveltäjä miesvaltaisella alalla.

Hän kertoo, että pioneerit ovat jo taistelleet naispuolisille säveltäjille tarvittavan elintilan. Hän myös toteaa, että Suomen Säveltäjät ry:n jäsenistö on naisistumassa, koska yhdistyksen vuonna 1975 syntyneistä jäsenistä jo neljäsosa on naisia.

Wennäkoski on myös todennut, että jos feminististä agendaa haluaa hakea, niin "eikö se ole sitä, että olen tässä työssä ihan pätevästi, kyselemättä."

Savonlinnan oopperajuhlille Lotta Wennäkoski on säveltämässä oopperaa Laura Voipion kirjoittamaan librettoon.

Ooppera kertoo tanskalaisen Regine Olsenin (1822—1904) elämäntarinan ja erityisesti hänen suhteestaan teologi ja filosofi Søren Kierkegaardiin. Regine Olsen ja Søren Kierkegaard olivat kihloissa vain vuoden, mutta suhde jätti syvät jäljet molempien elämään, kuin myös koko Kierkegaardin tuotantoon.

Aktiivinen toimija

Lotta Wennäkoski ei viihdy vain säveltäjän kopissa, joka hänen tapauksessaan on kotitalon kellarissa, vaan hän osallistuu aktiivisesti keskusteluihin ja tapahtumiin.

Wennäkoski on ollut musiikkiohjelmien kysytty keskusteluvieras ja vuonna 2012-2014 hän veti säveltäjä Olli Virtaperkon kanssa Jälkikoirat-nimistä ohjelmaa Yle Radio 1:ssä. Ohjelmassa analysoitiin ja arvioitiin juuri kuultu illan konsertti.

Klassisen musiikin aikakauslehti Rondoon hän on kolumnien muodossa kirjoittanut kannanottoja ja ajatuksia vuodesta 2008 lähtien.

Wennäkoski työskentelee tällä hetkellä toista kertaa valtion viisivuotisen taiteilija-apurahan tukemana. Hän pitää itseään onnekkaana ja saamaansa tukea vastaan hän haluaa osallistua tapahtumiin ja hoitaa näin “oman osuutensa” yhteiskuntapalvelusta.

Radion sinfoniaorkesteri, Polyteknikkojen kuoro ja kapellimestari Hannu Lintu esittävät Itsenäisyyspäivän konsertissa 2017 Lotta Wennakosken teoksen Uniin asti:

Musiikin syntymäpäiväkalenterin kuvittaja Lassi Rajamaa on Sibelius-Akatemian rehtori emeritus ja Rondo-lehden kuvakolumnisti.

Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva.
Musiikin syntymäpäiväkalenterin loppukuva. pilapiirrokset,Lassi Rajamaa

Lähteet ja linkit
Lotta Wennäkoski. Lotta Wennäkosken kotisivu.
Lotta Wennäkoski. Wikipedia.
Musiikkiopiston megakeikka tuo liki 400 soittajaa Musiikkitaloon
Kvist, Wilhelm: Ung och lovande, Hufvustadsbladet, 7. lokakuuta 2014.
Naiskuoro Ilona. Blogiteksti kotisivulla.
Nupponen, Aurora & Heikkinen, Julia: Kuiskailua, örinää ja naurunremakkaa Lotta Wennäkosken tyyliin.
Mattila, Mattias: Himottu musiikki syntyy kerrostalon kellarissa - säveltäjä Lotta Wennäkoski on hurjassa nosteessa.
Mattila, Mattias: Suomen säveltäjistä vain noin kymmenen prosenttia on naisia – pitäisikö naisten säveltämälle musiikille antaa puolet ajasta?
Lampinen-Vesa, Riitta Leena: Lotta Wennäkoski säveltää Reginen linnaan
Laitinen, Johanna: Lotta Wennäkosken uusi teos on levoton, melankolinen ja leikkisä kertomus vuodesta 1916.
Saarikoski, Sonja: Pienoisoopperan säveltänyt Lotta Wennäkoski: Olen ehkä hyötynyt sukupuolestani
Lotta Wennäkosken kolumnit Rondot-lehdessä.
Lotta Wennäkosken leikkisyys näkyy hyvin teoksessa, jonka hän säveltänyt orkesterille ja jonglöörille. Katso Lotan haastattelu liittyen teokseen Jong (2012-13).

Katso näyte Jongista. Lapin Kamariorkesteri, joht. John Storgårds. Jonglöörinä Sakari Männistö.

Artikkelia on muokattu 8.2.2019. Lisättiin tieto Savonlinnan oopperajuhlien tilausteoksesta.

Kommentit