Hyppää pääsisältöön

Kuusi kuvaa

Rockbändien rumpalinakin tunnettu kuvataiteilija Markus Heikkerö vei fallosmaalauksensa Yhdysvaltain raamattuvyöhykkeelle ja yllättyi

Vuodelta 2023
Markus Heikkerö teini-ikäisenä muotokuvassa, jossa hän katsoo läheltä suoraan kameraan. Hänellä on pitkät, suorat hiukset.
Kuvateksti 17-vuotias Markus Heikkerö kuvattuna Helsingin Laivurinkadulla. Hän oli tuohon aikaan Sperm- taiteilijakollektiivin jäsen ja vietti paljon aikaa purkutalossa Lönnrotinkatu 33:ssa.
Kuva: Peter Widén

Heikkerön surrealistiset fallosmaalaukset ihastuttivat yliopistoväkeä Yhdysvaltain raamattuvyöhykkeellä.

Kuuntele Kuusi kuvaa Markus Heikkerö -ohjelma Yle Areenasta

Hämeenlinnan kupeessa sijaitseva Harvialan kartano oli kuvataiteilija Markus Heikkerölle kiehtova lapsuudenmiljöö. Isä Topi Elias Heikkerö oli metsänhoitaja ja työskenteli Rosenlewien teollisuussuvun omistaman kartanon isäntänä. Perhe asui Harvialassa 1950-luvun alusta 60-luvun alkupuolelle. Kartanon alueen puutarhat olivat huippukunnossa, sillä niitä hoiti oma puutarhuri. Kasvihuoneissa kasvatettiin mm. viinirypäleitä, mikä oli tietysti tuohon aikaan hyvin harvinaista.

Kartanolla oli oma metsänvartija, jonka tehtäviin kuului mm. fasaanien kasvattaminen ja variksien ampuminen. Tuohon aikaan kartanolla järjestettiin fasaaninmetsästystä vieraaksi saapuvien merkkihenkilöiden iloksi. Esimerkiksi nykyisen Ruotsin kuninkaan isoisä kuningas Kustaa VI Aadolf kävi Harvialassa Suomen vierailunsa yhteydessä.

Mustiin vaatteisiin pukeutunut Markus Heikkerö vihreällä nurmella, taustalla puita ja mansardikattoinen huvila.
Kuvateksti Markus Heikkerön lapsuuden kotitalo Harvialan kartanon mailla Hämeenlinnassa. Kuva on 1990-luvulta.
Kuva: Leo Friman

Korkeakulttuurin ympäröimänä

Heikkerön äiti Liisa Heikkerö (os. Hoffrén) oli runoilija ja hänen kauttaan perheellä oli myös hyvät yhteydet kulttuuripiireihin. Tunnettuja kirjailijoita, kuvataiteilijoita ja muita kulttuurivaikuttajia kävi usein vieraana, ja Heikkerö tutustui jo lapsena vanhempien tilaamien kansainvälisten kuvalehtien välityksellä nykytaiteen silloisiin ilmiöihin.

Muitakin kulttuurista kiinnostuneita lapsia kuului pihapiiriin. Myöhemmin poplaulajana tunnetuksi tullut Leo Friman veljineen sekä sittemmin kuvataiteilijaksi tullut Hannu Lindholm olivat tiivis kaveriporukka. Pojat seikkailivat paitsi kartanon maissipellossa, jossa kasvatettiin rehua fasaanien ruuaksi, myös kaikkialla läheisten vesistöjen, Vanajaveden ja Katumajärven rantamaisemissa. Friman ja Heikkerö tekevät vielä nykyisinkin vuosittain retken kartanon maille.

Kolme poikaa purkaa vanhaa leikkimökkiä puutalon pihalla.
Kuvateksti Markus Heikkerön Kuopion kodin pihalla oli leikkimökki, jonka Heikkerö kavereineen luvatta purki. Noin vuodelta 1963 olevassa kuvassa he ovat juuri purkamassa mökkiä.
Kuva: Markus Heikkerön kotialbumi

Vuonna 1962 Heikkerön perhe muutti isän työn mukana Kuopioon. Sielläkin heidän arkeensa kuului jatkuva vuorovaikutus eri alojen taiteilijoiden kanssa. Esimerkiksi lähiseudulla talon omistanut elokuvaohjaaja Rauni Mollberg ja taidemaalari Alpo Jaakola olivat usein nähtyjä vieraita. Erityisesti Jaakolan jutustelua Heikkerö kuunteli mielellään.

Underground-kollektiivi adoptoi nuoren lahjakkuuden

Vuonna 1968 Heikkerö kutsuttiin poikkitaiteellisen Sperm -ryhmän jäseneksi. Se oli underground-yhtye ja taiteilijoiden kollektiivi, joka piti majaa Helsingissä Lönnrotinkatu 33:ssa sijainneessa purkutalossa. 16-vuotias Heikkerö viihtyi porukassa, ja niin hän tuli enemmän tai vähemmän asuneeksi Lönnrotinkadun talossa kaksi seuraavaa vuotta.

Tuohon aikaan ajoittuu myös hänen ensimmäinen näyttelynsä. Se oli esillä Hakaniemessä sijainneessa Elannon puurakennuksessa vuonna 1969. Näyttely herätti suurta huomiota, ja näin Heikkerön taiteilijanura oli alkanut. Heikkerö maalasi tähän aikaan erityisesti fallos-aiheisia maalauksia surrelismin hengessä. Kuvataiteellisen työnsä ohessa Heikkerö eli elämää myös rock-tähtenä. Hän soitti lyömäsoittimia Sperm, Haikara ja Sleepy Sleepers -yhtyeissä.

Kolme ihmistä katsoo kameraan yliopiston opetusluokassa, taustalla liitutaulu ja opettajan pöytä.
Kuvateksti Markus Heikkerö Knoxvillessä, Tennessseen yliopiston vierailevana professorina kahden opiskelijan kanssa. Noin vuodelta 1992.
Kuva: Pinkney Herbert

1980-luvulta alkaen Heikkerö kiinnostui taidepedagogiikasta, ja hän alkoi työskennellä taidekorkeakoulujen opettajana. Tämä polku johti kutsuun Knoxvilleen, Tennesseen yliopiston professoriksi vuonna 1992. Vaikka yliopisto sijaitsi nk. raamattuvyöhykkeellä, Heikkerön aikaisemmat fallosmaalaukset herättivät siellä ihastuksen sekaista ihmetystä. Heikkerö itse puolestaan ihastui eteläisen valon laajaan sävykirjoon. Hän koki näkevänsä värit aivan uudella tavalla.

Markus Heikkerö kyykistyneenä vuoren huipulle, taustalla toinen, metsäisempi vuorenhuippu ja sen takana sumuun verhoutuvia vuoria.
Kuvateksti Markus Heikkerö Smoky Mountains -vuoristossa Knoxvillen lähellä. Renessanssin filosofi Petraracan hengessä Heikkerölle vuorelle kiipeäminen symboloi itsetutkiskelua.
Kuva: Donald F. Kurka

Heikkerölle tarjottiin myös vakituista professuuria Tennesseessä. Hän lähti kuitenkin vuonna 1995 ensin Länsi-Virginiassa toimivaan luovien taiteiden keskuksee. Sen jälkeen hän siirtyi muutamiksi kuukauksiksi Memphisiin, jossa hän piti näyttelyn. Lopulta hän päätyi San Franciscoon, Kaliforniaan jossa työskenteli kaksi ja puoli vuotta.

Valon hohde

Kalifornian valo oli vieläkin taianomaisempaa, kuin mihin hän oli Tennesseessä tottunut. Valtameren tuottamat heijastukset toivat maisemaan sellaisen valonhohteen, jota hän ei ollut osannut kuvitellakaan. Hän omaksui omaankiin maalaamiseensa kalifornialaisten maalarien suosiman väri-ilmaisun: maalauksissa tuli nähdä koko spektrin kaikki värit. Heikkerön maalaukset alkoivat tulvia valohohdetta, jossa varjot olivat harmaan sijasta esineen vastavärin mukaisia, ja jossa valo itsessään näyttäytyi eräänlaisena valaisevana huntuna.

Heikkerön maalauksia on Suomessa ollut laajasti esillä Kiasman Elämä on turhaa baby... -yksityisnäyttelyssä vuonna 2015.

Kuusi kuvaa kuvataiteilija Markus Heikkerön elämästä

44:16