Hyppää pääsisältöön

Ylen tiedotteet

Yle Areenalla ennätysvuosi – suomalaiset arvostavat ja käyttävät Areenaa

Vuodelta 2022
Yle Areena matkapuhelimen näytöllä.
Kuva: Laura Mainiemi / Yle

Loppuvuoden 2021 suosikkiohjelmat kirittivät Areenan käytön ennätyslukemiin. Suomalaiset viihtyvät Yle Areenassa keskimäärin 70 minuuttia viikossa.

Ensi kesänä 15 vuotta täyttävä Yle Areena koetaan tärkeäksi osaksi Ylen julkisen palvelun tarjontaa. Suomalaiset käyttävät Areenaa ja pitävät sitä heille tärkeänä mediapalveluna.

Yle Areenan käyttö on ollut vuositasolla suurempaa kuin koskaan ennen. Keskimäärin 70 minuuttia viikossa kertoo siitä, että Areenaa käytetään hyvin monipuolisesti ja se tarjoaa sisältöjä erilaisille suomalaisille ja moneen makuun.

Kiinnostava tarjonta ja osuvat podcastit kirittivät Yle Areenan käytön loppuvuoden viikoilla näihin ennätyslukemiin. Erityisiä vetonauloja ovat olleet kiitetty dokumenttisarja Politiikka-Suomi sekä uudet kaudet sarjoista Hullu - hullumpi - yläaste ja Karppi.

“Näemme Yle Areenan meille suomalaisille yhteisenä aarteena, jota rakennamme kotimaisista uusista ja aiemmin tehdyistä kiinnostavista ja toivotuista sisällöistä sekä laadukkaasta kansainvälisestä tarjonnasta. Areena on pärjännyt hienosti kovassa kansainvälisessä kisassa suoratoistojättien kanssa. Se ei ole aiheetta noussut suomalaisten rakastamaksi mediapalveluksi”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Sisältöjä pitkillä oikeuksilla

Yle Areenan valtti on laaja ja kattava tarjonta. Alkuvuoden hitti oli Sisäilmaa-draamasarja, kesällä sellaiseksi nousi musiikkidraama Armi Aavikko – siinä välissä olin elossa. Audiosarja ylitti miljoonan käynnistyksen rajan reilussa viikossa. Elokuussa sarjalla oli jo huikeat 4,9 miljoonaa käynnistystä. Kesällä seurattiin myös urheilua: jalkapalloa, olympialaisia ja Jyväskylän MM-rallia.

Myös komediasarja Modernit miehet on ollut huippusuosittu, samoin vanhoista draamasarjoista jyräävät vahvoina Kotikatu, Uusi päivä ja Syke. Lapsiperheiden suosiossa ovat erityisesti Ryhmä Hau ja kuunneltavat sadut. Audiotarjonnassa ihastuttavat aina edelleen Knalli ja sateenvarjo, myös Tiedeykkönen on hyvin kuunneltu ohjelma. Hyvänmielen sisältöihin kuului Pentulive, jolla on lähes 20 miljoonaa starttia.

Suomalaisista peräti 87 prosenttia pitää melko tai erittäin tärkeänä sitä, että Ylen sisällöt ovat digitaalisesti käytettävissä Yle Areenan välityksellä. Myös uudistunutta Yle-palvelua pidetään tärkeänä: 85 prosenttia suomalaisista haluaa sisältöjä Yle.fi-verkkosivun tai Yle-mobiiliapplikaation kautta. Tulokset ovat vuoden 2021 Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksesta.

Sama tutkimus kertoo myös, että myös ne vastaajat, jotka eivät koe saavansa Ylen palveluista vastinetta Yle-verolle, pitävät silti Yle Areenaa tärkeänä.

Jatkuvaa käyttöliittymän kehittämistä

“Yle Areenan menestys on rakennettu kolmen peruskiven päälle: erinomainen ja monipuolinen sisältötarjonta, palvelun helppokäyttöisyys ja kattava päätelaitetuki. Näiden varassa kehitämme Areenaa edelleen”, sanoo Yle Areenan päällikkö Tanja Iikkanen.

Yle Areenan käyttö älytelevisiossa on kasvanut viime vuosina huimasti, esimerkiksi vuoden 2020 aikana kasvua tuli koko yleisössä peräti sata prosenttia. Niinpä sovelluksia on uudistettu: ne palvelevat entistä paremmin ja esimerkiksi suorien lähetysten kuvanlaatu on parempi.

Yle Areenan suosio näkyi hyvin vuoden 2021 brändiarvioinneissa: Areena sijoittui kaikista Suomen brändeistä toiseksi arvostetuimmaksi. Brändien arvostus 2021 -tutkimuksessa oli mukana yhteensä 559 brändiä.

Viime lokakuussa Yle Areena palkittiin myös toista kertaa peräkkäin Vuoden kuluttajapalveluna musiikkialan Industry Awards -gaalassa.